Wydanie nr 332/2024, Środa 27.11.2024
imieniny: pokaż (14 imiona)Wirgiliusz, Jozafat, Zygfryd, Stojgniew, Gustaw, Dominik, Damazy, Zygfryda, Oda, Walery, Maksymilian, Sekundyn, Achacjusz, Achacy
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Znaczenie empatii w miejscu pracy - jak budować lepsze relacje międzyludzkie?

Praca zawodowa sprowadza się nie tylko do samodzielnego wykonywania powierzonych obowiązków. W większości pracujemy zespołowo, polegając na innych członkach zespołu. Aby współpraca przebiegała pomyślnie, potrzebne są dobrze rozbudowane kanały komunikacji oraz poczucie empatii. Dlaczego jest ona tak ważna w miejscu pracy? Jak budować relacje międzyludzkie?

Czym przejawia się empatia w miejscu pracy?

Empatia w życiu codziennym oznacza współczucie i umiejętności wczucia się w sytuację drugiej osoby. Osoby o niskim lub prawie zerowym poziomie empatii nie są akceptowane w społeczeństwie, mając ogromne trudności z nawiązywaniem relacji międzyludzkich. Empatia w miejscu pracy odgrywa podobną rolę. Dzięki niej jesteśmy w stanie:

  • wczuć się w sytuację współpracownika/przełożonego,
  • zrozumieć postępowanie drugiej osoby,
  • znaleźć wspólnie rozwiązanie problemu,
  • przejąć czyjeś obowiązki na pewien czas,
  • przeorganizować plan pracy w krótkim czasie.

Wysoki poziom empatii u pracowników jest więc niezbędny w kontekście budowania sprawnie funkcjonujących, zmotywowanych i efektywnych zespołów.

Empatia w relacjach z klientami i kontrahentami

Kwestię empatii najczęściej rozpatruje się w kontekście relacji pomiędzy współpracownikami, ale jest ona również bardzo istotna w relacjach z osobami spoza organizacji. Oferty pracy w Reszlu często zawierają wzmiankę o empatyczności idealnego kandydata. Powinien on dążyć do tego, aby w pełni zrozumieć punkt widzenia klienta, a nie tylko próbować rozwiązać jego problem za pomocą schematycznych rozwiązań. Empatia przejawia się tutaj życzliwym podejściem, chęcią wysłuchania i rozmowy. Nie chodzi o to, aby jak najszybciej zakończyć połączenie albo przyjąć kolejnego klienta. Empatyczne podejście to integralna część szeroko pojętego customer service, a więc w dużym stopniu wpływa na postrzeganie firmy przez klientów.

Kto jest odpowiedzialny za budowanie relacji międzyludzkich w firmie?

Każdy pracownik powinien we własnym zakresie dążyć do tego, aby relacje z innymi były jak najlepsze. Niemniej jednak dobre chęci i proaktywna postawa to zdecydowanie za mało, aby mówić o empatii w miejscu pracy. Rzeczywiście, sporo zależy od naszego indywidualnego podejścia, ale kluczową rolę odgrywa kultura organizacyjna. Bez niej trudno mówić o dobrym polu do budowania relacji z innymi. Jeśli pracownik obsługi klienta ma wyznaczony czas na rozmowę z kupującym, musi przestrzegać konkretnych schematów. Inaczej jest w przypadku, gdy ma większą swobodę w doborze rozwiązań, wykazując prokliencką postawę. Budowanie relacji ze współpracownikami zależy też bezpośrednio od postawy, jaką przyjmie przełożony. Powinien on dążyć do tego, aby wszelkiego rodzaju konflikty były rozwiązywane natychmiastowo. Ważna jest też atmosfera, jaka panuje w zespole. Coraz większe znaczenie mają warsztaty coachingowe, które pomagają zrozumieć, na czym polega praca w grupie. Duży nacisk kładzie się na spotkania integracyjne, dzięki którym można porozmawiać ze współpracownikami na neutralnym gruncie. Tego typu działania przyczyniają się do zwiększenia poziomu empatii w miejscu pracy, co przekłada się na znacznie lepsze warunki zatrudnienia. W empatycznym środowisku pracuje się o wiele wydajniej, pracownicy pozostają zmotywowani i są chętni do pomocy innym, wspólnie szukając rozwiązania problemu. 

Znaczenie empatii w miejscu pracy - jak budować lepsze relacje międzyludzkie?
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.