Wydanie nr 88/2024, Czwartek 28.03.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Aleksander, Doroteusz, Guntram, Renata, Ingbert, Joanna, Kastor, Malachiasz, Malkolm, Pryskus, Rogat
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Z Malborka na przekop Mierzei Wiślanej. Jaką trasę pokonuje kamień hydrotechniczny?

Z Malborka na przekop Mierzei Wiślanej. Jaką trasę pokonuje kamień… fot. TvMalbork.pl - Piotr Wąsowicz
Praca wre w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej. Od dłuższego czasu można zauważyć, że od strony Zatoki Gdańskiej trwa budowa i umacnianie falochronów przy powstającym kanale żeglugowym. W imponującym tempie rośnie wzmocnienie z olbrzymich kamieni hydrotechnicznych.

Jak się okazuje, kamień hydrotechniczny na miejsce przekopu Mierzei Wiślanej trafia z Malborka. W jaki sposób?

- „Kamień hydrotechniczny dociera na budowę z południa Polski, z okolic Strzegomia. Koleją (PKP Cargo) do Malborka lub Gdańska, a potem autami ciężarowymi na plac budowy” - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.

Ten rodzaj dostawy zaczął się już w sierpniu zeszłego roku i nadal będzie kontynuowany. Magdalena Skorupka-Kaczmarek podkreśla, że liczba transportów zależy m.in. od rozładunku materiałów na placu budowy i wynosi około 30 aut dziennie. Wskazuje również, że stacja przeładunkowa w Malborku nie została wybrana przypadkowo. Bocznica kolejowa, na którą trafiają pociągi z kamieniem hydrotechnicznym, znajduje się bowiem przy drodze krajowej nr 22. Stąd kamień transportowany jest bezpośrednio aż do Kiezmarka.

- „Konsorcjum zawarło porozumienie ze starostwem nowodworskim na prowadzenie transportu drogą powiatową DP2328G. Masa aut nie przekracza dopuszczalnych dla dróg obciążeń” - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek. - „W styczniu dotarły do nas pierwsze transporty drogą morską ze Skandynawii. Natomiast Xblocki plus przyjeżdżają transportem samochodowym z Mogilna, gdzie są wytwarzane”.

Kamera na żywo z widokiem na Przekop Mierzei Wiślanej


 

Przypomnijmy, że po raz pierwszy, do nowo budowanego Portu Zewnętrznego na Mierzei Wiślanej dotarł statek z ładunkiem kamienia hydrotechnicznego. „Amanda” przypłynęła ze szwedzkiego portu Flikvik, a na jej pokładzie znalazło się ponad 1653 ton kamienia, który posłuży do budowy falochronów przy powstającym kanale żeglugowym. Transport kamienia hydrotechnicznego drogą morską pozwoli na odciążenie lokalnych dróg na Mierzei.

Pierwszy transport dotarł do nabrzeża południowego – przeładunkowego w czwartek, 21 stycznia br. około godziny 7 rano. Amanda wpłynęła przez Morze Bałtyckie i Zatokę Gdańską do Portu Zewnętrznego. Tworzą go dwa falochrony. Na obecnym etapie budowy Zachodni ma długości 240 metrów (docelowo będzie miał 340 m) i Wschodni o długości około 330 metrów (docelowo o długości 1 kilometra).

Konsorcjum NDI/Besix budujące kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną chce drogą morską przetransportować przynajmniej 140 tysięcy ton kamienia hydrotechnicznego, czyli 60-70 statków. Statki cumując w Porcie Zewnętrznym są dodatkowo chronione przed ewentualnymi złymi warunkami pogodowymi przez tymczasową groblę usypaną z kamienia. Rozładunek ze statków trwa około 10 godzin i odbywa się przy pomocy specjalnej koparki z chwytakiem do kamienia. Kamień po rozładowaniu hałdowany jest na placach składowych za nabrzeżem Południowym i praktycznie od razu wbudowywany w falochrony.

 

 

 

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Nemo
Nemo 12.02.2021, 20:05
Cytuję: "Wskazuje również, że stacja przeładunkowa w Malborku nie została wybrana przypadkowo. Bocznica kolejowa, na którą trafiają pociągi z kamieniem hydrotechnicznym, znajduje się bowiem przy drodze krajowej nr 22. Stąd kamień transportowany jest bezpośrednio aż do Kiezmarka."


I CO DALEJ?