Jakie działania obejmuje współpraca z klientem w IT?
Projekty w branży informatycznej różnią się od siebie pod wieloma względami. Obejmują zróżnicowaną tematykę, a przez to też wymagają opracowania wielu nowych funkcjonalności oraz rozwiązań. Jedno pozostaje niezmienne w realizacjach IT i jest to konieczność ciągłego kontaktu z klientem. Właściwa współpraca rozpoczyna się w chwili podpisania umowy i obejmuje m.in. projektowanie, wdrażanie, modyfikowanie i testowanie produktów.
the:pro – wejdź na branżowego bloga i dowiedz się więcej o pracy w IT!
Firmy IT często bardzo kompleksowo podchodzą do zleceń. Oznacza to, że oferują swoim klientom całościową obsługę na każdym etapie współpracy: od przyjęcia projektu do realizacji po wsparcie posprzedażowe, szkolenia i serwis.
Tajniki udanej współpracy w IT na linii: klient - zleceniobiorca
Podstawą każdej, udanej współpracy biznesowej jest zrozumienie potrzeb klienta. Bardzo ważny jest więc sam początek kooperacji i ustalenia pomiędzy IT sales a zamawiającym. Oczywiście, wszystkie najważniejsze aspekty umowy muszą być uwzględnione w dokumentacji i umowach. Właściwą realizację zleceń powinien także poprzedzać cykl spotkań (online lub offline), dzięki którym strony kontraktu mogą się lepiej poznać i zrozumieć.
Najnowsze ogłoszenia pracy w IT znajdziesz na: https://www.pracuj.pl/
Współpraca z klientami w branży IT nigdy nie jest łatwa. Niekiedy zdarza się, że zamawiający nie mają wiedzy programistycznej i chcą jedynie widzieć gotowy efekt pracy zespołów IT. Stworzenie aplikacji czy autorskiego systemu do zastosowań komercyjnych nie jest jednak zadaniem, które można wykonać w dzień lub tydzień, a do tego bez dokładnych ustaleń. Aby nie doszło do napięć i nieporozumień na linii klient - zleceniobiorca, warto dbać o stały kontakt i wymianę informacji. Jeśli to możliwe, zamawiający powinien sukcesywnie otrzymywać partie gotowego materiału. Ciągła wymiana uwag, sugestii i pytań pozwala bowiem uniknąć poważnych nieporozumień w końcowej fazie projektu, a także nadmiernych poprawek.
Jak budować trwałą i udaną relację z klientem IT?
W IT, jak w każdej innej branży, dochodzi do kontaktu człowieka z człowiekiem. I to właśnie ludzie, a nie roboty czy sztuczna inteligencja, odpowiadają za trwałość i jakość relacji biznesowych. Budując jakąkolwiek współpracę długo- lub krótkoterminową, stawiaj na szczerość, empatię, terminowość i rzetelność. W sytuacjach kryzysowych i konfliktowych nie unikaj kontaktu i na bieżąco rozwiązuj wszelkie, zaistniałe problemy.
Ograniczenie kontaktów do minimum lub, co gorsza, wywyższanie się specjalistów IT ponad klienta rzadko przynosi efekt w postaci udanej kooperacji. Wtedy najczęściej klient czuje się zlekceważony. Jeśli zleceniodawca aktywnie interesuje się postępami realizacji, nie ograniczaj mu informacji i w sposób zrozumiały przedstawiaj najważniejsze fakty.
Podsumowanie
Powodzenie projektów w IT w dużej mierze zależy od jakości relacji pomiędzy firmą a klientem. Postaw na otwartość, rzetelność i stałą wymianę informacji ze zleceniodawcą. Pamiętaj też o tym, że do efektywnej kooperacji w biznesie dochodzi jedynie wówczas, gdy obie strony znajdują się na pozycjach partnerskich.