Dziennikarze najczęściej cytują tytuły prasowe
Zestawienie ogólne tworzy piętnaście najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku. Wśród nich największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu ogólnym reprezentują Rzeczpospolita, Super Express, Gazeta Wyborcza, Fakt i Dziennik Gazeta Prawna. Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27% udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVPInfo i TVN. Po 20% przypada zarówno portalom internetowym w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia, jak i stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.
RMF FM numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju
Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Wysoki wynik stacja zawdzięcza między innymi przeprowadzonym sondażom na temat bieżących wydarzeń w kraju, jak ten opublikowany w listopadzie na temat obaw Polaków związanych z rosnącą inflacją. Inne redakcje często odnosiły się także do audycji z udziałem najważniejszych polityków, między innymi z ministrem Adamem Niedzielskim, który we wrześniu zapowiedział możliwość noszenia maseczek zimą, nie z powodu wzrostu zakażeń na koronawirusa SARS-CoV-2, ale z uwagi na zanieczyszczone powietrze. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy – portal awansował tym samym o jedno oczko względem roku poprzedniego. Podium zamyka dziennik Rzeczpospolita ze wzrostem o dwa miejsca w stosunku do roku 2021 i wynikiem 22,4 tys. powołań.
Niedościgniona Rzeczpospolita liderem cytowalności prasy
Rzeczpospolita z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego 2022 roku. Najwyższy skok cytowań dziennika nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie mediów wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie redakcji na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje Super Express. Trzecią pozycję ma Gazeta Wyborcza, do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Sieci (5,6 tys.), Gazeta Polska (3,3 tys.) oraz Newsweek (3 tys.) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach szóstym, ósmym oraz dziesiątym.
Na podium zestawienia stacji telewizyjnych: TVN24, Polsat News i TVP Info
Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowany w 2022 roku prawie 16,3 tys. razy. Na nadawcę najczęściej powoływano się w sierpniu – wówczas stacja relacjonowała wydarzenia w związku z tragicznym wypadkiem polskiego autokaru w Chorwacji oraz katastrofą ekologiczną na Odrze. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem ponad 12,3 tys. wzmianek, a podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik prawie 11,4 tys. powołań w innych mediach. O trzy pozycje wyżej w porównaniu do roku 2021 znalazła się telewizja Canal+ z liczbą 2,3 tys. odwołań.
RMF FM liderem, awanse Trójki oraz Radia Poznań
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju jest RMF FM, na którą w 2022 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 23 tys. razy. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 13,3 tys. cytowań, a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 7,8 tys. materiałów. Wzrost w rankingu stacji radiowych odnotował jedynie Programu III Polskiego Radia, który z wynikiem prawie 3 tys. wzmianek występuje na miejscu siódmym. W zestawieniu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem ponad 1,3 tys. cytowań w innych mediach, a tuż za nim ze zmianą o jedną pozycję w górę, uplasowało się Radio Poznań.
Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium internetowym
Na czele kategorii portali z awansem o jedno miejsce występuje Wirtualna Polska. Dziennikarze innych redakcji w kraju licznie powoływali się na portal między innymi w czerwcu, gdy redaktorzy WP ujawnili nadużycia, do których dochodziło w Domu Pomocy Społecznej dla dzieci w Jordanowie. W ostatnim czasie na redakcję często powoływano się także w związku z publikacją materiału o trzydziestomilionowej premii dla polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Z liczbą zaledwie 300 cytowań mniej miejsce drugie zajął Onet, cytowany w 2022 roku ponad 22,3 tys. razy. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 13,7 tys. razy. Awans o trzy oczka w stosunku do roku 2021 odnotował portal Pudelek z liczbą 6,4 tys. odwołań. Z miejsca dziesiątego na siódme zmieniła się także pozycja Plejady, która odnotowała wzrost cytowalności o prawie 50%, osiągając wynik 5,2 tys. wzmianek.
Najczęściej cytowane tygodniki 2022: Sieci, Gazeta Polska, Wprost
Pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajęło czasopismo Sieci ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 i łączną liczbą 5,6 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w styczniu, kiedy na łamach tytułu ukazał się wywiad z Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk potwierdził wykorzystywanie przez polskie służby systemu Pegasus. Widoczny wzrost materiałów odnotowano w sierpniu także za sprawą wywiadu z prezesem Prawa i Sprawiedliwości na temat propozycji wejścia Polski do strefy euro oraz reformy sądownictwa. Na miejscu drugim uplasowała się Gazeta Polska, której pozycja wzrosła o jedno miejsce z liczbą 3,3 tys. odwołań. Podium zamyka natomiast Wprost z wynikiem prawie 3,1 tys. materiałów, a czwarte miejsce należy do tygodnika Newsweek, który w 2022 roku łącznie zacytowano 3 tys. razy. Ranking zamyka mający zaledwie 40 cytowań mniej dwutygodnik z kategorii magazynów luksusowych dla kobiet — Viva.
Forbes otwiera ranking 2022 miesięczników i dwumiesięczników
Numerem jeden 2022 roku w kategorii miesięczników i dwumiesięczników jest Forbes, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 2,4 tys. razy. Do tytułu najczęściej odnoszono się w pierwszym kwartale ubiegłego roku między innymi w związku z publikacją popularnej Listy 100. Najbogatszych Polaków. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 należy do magazynu edukacyjnego dla młodzieży Perspektywy, którego treści łącznie przekazywano dalej 1,7 tys. razy. Kolejne miejsce należy do dwumiesięcznika branżowego Press (1,3 tys.), a czwartą pozycję zajął Twój Styl (1 tys.) Z awansem o dwie pozycje ranking zamyka Zwierciadło. Widoczny skok cytowań miesięcznik zanotował między innymi w kwietniu, gdy na jego łamach ukazał się wywiad w Magdaleną Cielecką, podczas którego znana aktorka opowiedziała o związku z Bartoszem Gelnerem.
Najbardziej opiniotwórcze media o tematyce biznesowej
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita (22,4 tys.), a za nią Dziennik Gazeta Prawna (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje Forbes (2,4 tys.), czwarte należy do Puls Biznesu, mającego zaledwie 39 cytowań mniej – 2,3 tys. Zestawienie zamyka gazeta Parkiet (300). Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 4,7 tys. powołań. Drugie miejsce należy do Business Insider (4,3 tys.), a podium zamyka Bankier, do którego inne media odnosiły się prawie 2 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal 300gospodarka, a zestawienie zamyka portal Wnp.pl z liczbą 440 powołań w innych tytułach mediowych w kraju.
TOP 10 najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych
Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Polska Metropolia Warszawska, której materiały cytowano w innych mediach 1,5 tys. razy. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Wrocław, na które głównie za sprawą programu „Rozmowa Dnia” dziennikarze innych mediów w Polsce powoływali się w ubiegłym roku 1,3 tys. razy. Podium zamyka Gazeta Krakowska z liczbą 1 tys. cytowań. Zaledwie 47 cytowań mniej ma z kolei Radio Poznań, które tuż za podium zajmuje czwarte miejsce. Najwyższy awans aż o siedem pozycji należy natomiast do Radia Lublin, które zamyka zestawienie. Treści redakcji zostały wspomniane w 2022 roku 633 razy, co daje wzrost liczby wzmianek o ponad 100%.
Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2022 roku
Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku należy do Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 56,3 tys. razy. Na drugim miejscu grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 35,7 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy. Kolejne miejsce zajmuje TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne pojawiły się 26,3 tys. razy w innych mediach.
Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.
O Instytucie Monitorowania Mediów:
Instytut Monitorowania Mediów S.A. od przeszło 23 lat jest liderem w branży monitoringu mediów w Polsce. Od 13 lat funkcjonuje również jako mediaTRUST w Rumunii. IMM oferuje firmom, instytucjom i markom osobistym wsparcie w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników działań komunikacyjnych, planowaniu strategii PR oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma obsługuje tysiące klientów z kraju i zagranicy — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców.
Oferta IMM obejmuje tysiące tytułów prasowych, setki stacji radiowych i telewizyjnych, portale internetowe, najpopularniejsze kanały społecznościowe, a także podcasty i kanały video.