Wydanie nr 334/2022, Środa 30.11.2022
imieniny: pokaż (7 imion)Zbysława, Andrzej, Justyna, Konstancjusz, Maura, Tadea, Kutbert
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Podsumowanie sezonu wakacyjnego w Pomorskim: liczby, wnioski, trendy

  • Wydanie nr 334/2022
  • 4 września 2022, 10:51
  • Marta Nicgorska PR & Marketing Manager Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
  • Strefa obywatelskaCo nas cieszy
Podsumowanie sezonu wakacyjnego w Pomorskim:  liczby, wnioski, trendy fot. Podsumowanie sezonu wakacyjnego w Pomorskim: liczby, wnioski, trendy
Przedstawiciele branży turystycznej w regionie pomorskim są zgodni: sezon wakacyjny 2022 należy do udanych. Ruch w hotelach, restauracjach i w atrakcjach turystycznych w Trójmieście wrócił do czasów sprzed pandemii. W kilku przypadkach padały zwroty „obecne lato jest rewelacyjne”, „osiągamy wyniki lepsze nawet niż w 2019 roku”. Nieco słabiej było w regionie. Zainteresowanie agroturystyką troche spadło. W szczycie sezonu, który przypadł na ostatni weekend lipca i dwa pierwsze tygodnie sierpnia obłożenie miejsc noclegowych w Trójmieście oscylowało na poziomie 90%. Na duży ruch w sierpniu mogło mieć wpływ ogłoszenie wakacji kredytowych. W tym roku widać wyraźny przypływ gości zagranicznych. Pierwsze wakacje post covid przyniosły też zmiany w preferencjach konsumenckich: dokonywaniu rezerwacji i długości pobytu.

Tegoroczne wakacje pokazały, że letnia oferta turystyczna regionu pomorskiego, na tle innych województw w naszym kraju, nadal cieszy się dużą popularnością wśród Polaków. Po dwóch latach pandemii goście chętniej wybierali ośrodki miejskie i nadmorskie kurorty. Nieco mniejsze obłożenie względem roku 2020 i 2021 odnotowały obiekty w głębi województwa np. na Kaszubach, Kociewiu czy w Borach Tucholskich, tak popularne w poprzednich latach, jednak i tu obecność gości była bardzo widoczna - mówi Łukasz Magrian, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Podobnie jak w poprzednich latach skraca się tzw. okno rezerwacyjne oraz czas pobytu, wyjazdy 3-5 dniowe dominowały wśród rezerwacji. Zróżnicowanie w lokalnej branży turystycznej sprawia, że odwiedzający mogli skorzystać zarówno z kompleksowych ofert jak i indywidualnie układać swój plan pobytu. Wśród usług uzupełniających dużą popularnością cieszyły się te z obszaru turystyki aktywnej. Cieszy stopniowa odbudowa przyjazdów zagranicznych, pomimo nie łatwej sytuacji geopolitycznej w naszej części Europy. Pomorskie środowisko turystyczne z nadzieją, ale i sporą niepewnością spogląda w przyszłość. Z jednej strony widać ponowne zainteresowanie turystyką biznesową, szkolną i odbudową podróży zagranicznych, a jednocześnie sytuacja gospodarcza, wydarzenia za naszą wschodnią granicą oraz niepewność epidemiologiczna każe przygotowywać się na różne scenariusze – dodaje. 


 


 

Transport: ruch w Porcie Lotniczym w Gdańsku oraz na autostradzie AmberOne

Tegoroczny sezon wakacyjny oceniamy niezwykle dobrze. Lipiec okazał się miesiącem wszechczasów, obsłużyliśmy najwięcej pasażerów w historii – mówi Adrianna Marciniak
z Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu Portu Lotniczego w Gdańsku.

W czerwcu gdańskie lotnisko obsłużyło 480 595 pasażerów, co daje wzrost względem ubiegłego roku o 209%. W lipcu z kolei przez gdański Port Lotniczy przewinęło się 567 886 podróżnych, co daje wzrost 83 % w stosunku do 2021 roku. W czerwcu wykonano 4314 operacji, zaś w lipcu 4899. W sierpniu lotnisko obsłużyło łącznie 547 200 pasażerów oraz wykonało 5 003 operacji.
W porównaniu do sierpnia 2019, było o 2,5% mniej pasażerów ale o 0,5% więcej operacji.

Jeśli chodzi o ruch czarterowy, w sezonie letnim 2022 pasażerowie mogli podróżować rejsami czarterowymi do Turcji, Grecji, Egiptu, Bułgarii, Hiszpanii, Albanii oraz Tunezji. TOP 3 wakacyjne kierunki:

  1. Turcja

  2. Grecja

  3. Egipt

W czerwcu 2022 autostradą AmberOne przejechało 1.811.300 pojazdów, a w lipcu było to 2.168.946 pojazdów. To ok 9% mniej niż przed rokiem. Dane podsumowujące cały sezon wakacyjny pojawią się z początkiem września w komunikacie podsumowującym wakacje na AmberOne – mówi Anna Kordecka,  PR & Marketing Manager.

Mniejszy o 9% ruch na AmberOne nie oznacza jednak, że do Pomorskiego przyjechało mniej turystów. Spadek pojazdów na autostradzie nastąpił prawdopodobnie na rzecz alternatywnych dróg dojazdowych, bądź trasportu zbiorowego: pociągów i autobuów.

Obłożenie noclegowe w Trójmieście

 

Jeśli chodzi o obłożenie hoteli w Trójmieście, to średnie obłożenie hoteli dla całego lipca wyniosło 87% (dla porównania w lipcu 2021 było to 77%). Natomiast w drugiej połowie lipca br. (od 16 do 31) obłożenie było wyraźnie wyższe - średnio 92%. Średnie obłożenie hoteli między 1 a 20 sierpnia wyniosło 92% i był to wynik zbliżony do ubiegłorocznego. W najmie krótkoterminowym w lipcu poziom obłożenia był podobny jak przed rokiem. W ubiegłym roku goście zagraniczni stanowili latem 20% ruchu. W tym roku jest ich o co najmniej 10% więcej - Katarzyna Nałysz-Safuryn, specjalista ds. badań i analiz Gdańskiej Organizacji Turystycznej.

Bazując na danych z systemu STR, średnie obłożenie w hotelach w całym Trójmieście w lipcu było na poziomie 87%. Druga połowa lipca była zdecydowanie lepsza, obłożenie sięgało nawet 93%. Potwierdza się to w rozmowach z dyrektorami lub dyrektorami sprzedaży sopocki hoteli i apartamentów, że lipiec zamknął się takim wynikiem, jeśli chodzi o średnie obłożenie. Nasi partnerzy są też zgodni co do tego, że od połowy lipca widać wyraźne odbicie w obłożeniu. Sierpień od początku charakteryzuje się obłożeniem rzędu 90-95%. Bywają weekendy, że obłożenie wynosi 100%. W kilku przypadkach padały zwroty „obecne lato jest rewelacyjne”, „osiągamy wyniki lepsze nawet niż w 2019 roku” – mówi Bartłomiej Barski, prezes zarządu Sopockiej Organizacji Turystycznej.

Które miejscowości cieszyły się największym zainteresowaniem turystów w długi sierpniowy weekend? Jak podaje portal Nocowanie.pl były to miejscowości nad morzem i w górach.
W Top 10 znalazło się aż 5 miejscowości z Pomorskiego:

  1. Władysławowo

  2. Zakopane

  3. Gdańsk

  4. Międzyzdroje

  5. Łeba

  6. Karpacz

  7. Krynica Morska

  8. Sopot

  9. Kołobrzeg

  10. Kraków

Sezon na Mierzei Wiślanej

Sezon był dobry, ale taki ruch jak rok temu się nie powtórzył. Zeszły rok był rekordowy. W tym roku obłożenie w Krynicy Morskiej było jak 2018/2019. Wróciliśmy do stanu sprzed pandemii. Do 20 lipca obłożenie było na poziomie 60%, po 20 lipca 70-80%, od początku sierpnia do 20.08 oscylowało w granicy 90-100%, po 20 sierpnia nastąpił spadek do 60%.

 

Od wielu lat utrzymuje się tendencja, że peak przypada na ostatni weekend lipca i dwa pierwsze tygodnie sierpnia kiedy obłożenie wynosi 100%. Tym roku przeważają krótkie pobyty, mało jest pobytów długich, powyżej tygodnia, raczej krótkie 3-5 dni ale niekoniecznie okołoweekendowe. Widać tendencję do pobytów poniedziałek-piątek, by ominąć weekendowe natężenie turystów zarówno w obiektach, jak też na drogach. Rezerwacji z dużym wyprzedzeniem jest mniej, około 30%, raczej na ostatnią chwilę. Na Mierzei wciąż w trendzie jest turystyka aktywna, rowerowa. Ze względu na piękno lasu i ścieżkę rowerową turyści przyjeżdżają ze swoimi rowerami lub korzystają z lokalnych wypożyczalni. Do Krynicy przyciąga w tym roku także przekop przez Mierzeję Wiślaną. Nowa atrakcja turystyczna przyciąga nowych gości do miasta – mówi Adrian Bogusłowicz, prezes LOT Krynica Morska.

 

Sezon w nadmorskich kurortach

 

Branża turystyczna jest zadowolona z sezonu. Obłożenie miejsc noclegowych było wysokie. Dużo było pobytów weekendowych. Magnesem, który przyciąga do Ustki, oprócz tego, że jest atrakcyjnym nadmorskim kurortem są wydarzenia, które odbywają się co weekend. Trzy największe flagowe to: Columbus Festiwal Wiatru, Grand Lubicz Festiwal Światła i dożynki rybne. W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy imprezę Love Ustka Festival. Było to wydarzenie na plaży, biletowane. Dobry koncertowy line-up zgromadził 7-tysięczną publiczność – mówi Magda Matusiak, zastępca naczelnika Wydziału Promocji w Urzędzie Miasta w Ustce.

Najważniejsze wnioski

- rezerwacje dokonywane były często last minute, z reguły co najwyżej na tydzień do przodu, weekendy sprzedawały się w połowie tygodnia, w niektórych przypadkach ten czas był nawet krótszy – jeden, dwa dni przed przyjazdem;

- dotychczas czynnik pogody nie miał decydującego wpływu na decyzję o przyjeździe, obecnie w wielu przypadkach jest niemal kluczowy (druga połowa lipca, a zwłaszcza sierpień są tego świetnym przykładem);

- zauważalny jest wzrost liczby gości zagranicznych (w hotelach to 30-35% gości), Skandynawowie coraz częściej przyjeżdżają też własnymi autami co wskazuje na dogodność połączeń promowych

- w kontekście gości zagranicznych, najczęściej wymieniani są: Szwedzi, Norwegowie, Niemcy, Francuzi, Litwini, Czesi, Ukraińcy;

- wysokie, czy wręcz bardzo wysokie obłożenie w obiektach, w niektórych przypadkach, owocuje rekordowymi przychodami (w porównaniu do nawet przedcovidowego 2019 roku), ale euforię gasi „druga strona tabelki excel” – mianowicie koszty: większe nakłady finansowe na media, żywność czy koszty pracy.

Dane z punktów IT Sopockiej Organizacji Turystycznej

Z usług dwóch punktów Informacji Turystycznej SOT (Plac Zdrojowy 2 oraz Dworcowa 4) skorzystało blisko 10 000 osób.

- TOP 5 zagranicznych turystów korzystających z usług IT (kolejność nieprzypadkowa): Czechy, Niemcy, Litwa, Szwecja, Norwegia (statystyki pokazują, że zagraniczni turyści stanowią 30% ruchu w IT);

- TOP 5 województw, z których pochodzą polscy turyści (kolejność nieprzypadkowa): mazowieckie, pomorskie, śląskie, wielkopolskie, łódzkie (Polacy to 70% odwiedzających IT);

- na podstawie ankiety wypełnianej przez turystów w IT, 30% ankietowanych wskazywało długość pobytu na 5-7 dni; 27% to odwiedzający – bez noclegu; 23% spędzało 2-4 dni
w Sopocie; 20% spędzało ponad tydzień w Sopocie.

Dane z Informacji Turystycznej w Gdyni

 

W punkcie Informacji Turystycznej w Gdyni od 1 czerwca do 31 sierpnia 2022 obsłużono ok. 16 500 turystów, w tym 3000 osoby zza granicy oraz 3500 turystów ze statków pasażerskich. Najwięcej: turyści anglojęzyczni, Czesi, Niemcy, Szwedzi, UK, Słowacja, Hiszpania, Francja, Litwa, Węgry. Ale też Włochy, Kazachstan, Norwegia, Szwajcaria, Meksyk, Holandia, USA, Singapur, Chiny, Estonia.

Dane z Informacji Turystycznej w Gdańsku (Brama Wyżynna)

W okresie od czerwca do sierpnia przez Bramę Wyżynną przewinęło się 18 677 osób. TOP 5 zagranicznych turystów korzystających z usług IT: Anglia, Niemcy, Czechy, Hiszpania, Ukraina.

Garść liczb z atrakcji turystycznych

Akwarium Gdyńskie – od 1 lipca do 25 sierpnia przez Akwarium Gdyńskie przewinęło się 179 490 osób ( z tego 11,5% biletów zakupionych online). Porównując do adekwatnego okresu w zeszłym roku, frekwencja jest nieco wyższa (o ok. 4 tys. osób)

 

Statek Sołdek w Gdańsku– statek-muzeum w okresie czerwiec-sierpień odwiedziło 40 238 osób ( rok temu była to porównywalna liczba 39 526)

 

Dar Pomorza w Gdyni – białą fregatę, statek-muzeum, od czerwca do sierpnia odwiedziło 58 985 osób, a rok temu 60345.

 

Molo w Sopocie - w okresie od 1 czerwca do 28 sierpnia odnotowanych zostało 732 174 wejść na molo w analogicznym okresie roku 2021 było 718 760 wejść

 

Zamek w Malborku – w okresie 01.06.2022 – 29.08.2022 MZM odwiedziło 357 218 turystów

 

Słowiński Park Narodowy w wakacje 2022 – 254 524 osób, rok wcześniej 354 752 osoby.

 

Działania PROT: projekt Pomorskie Tours

W ramach Pomorskie Tours odbyły się 22 spacery, w ramach produktu "Gdańsk - Droga Królewska i ciekawe zakamarki", z których skorzystało ponad 170 os. Spacery w języku polskim odbywały się 2 razy w tygodniu, a w języku angielskim 1 raz w tygodniu. Uczestnikami byli
w zdecydowanej większości turyści z Polski. Przyciągnęliśmy też trochę mieszkańców
i obcokrajowców. Trasa oceniana była jako bardzo ciekawa. Turyści przy zakupie korzystali
z rezerwacji on-line (strona projektu i sklep PROT) oraz z zakupu stacjonarnego w Informacji Turystycznej w Bramie – mówi Magdalena Sokołowska, product manager Pomorskie Tours.

 

HOTELE / ZAKWATEROWANIE

Sezon 2022 zamykamy z dobrymi wynikami, choć, nie ukrywamy, że mogły one być jeszcze lepsze. Nasze obłożenie za lipiec 2022 było na dobrym poziome, ale spodziewaliśmy się wyższych współczynników. Wysokie obłożenie udało się utrzymać dzięki realizacji grup – zarówno tych na imprezy okolicznościowe, jak i wydarzenia biznesowe. Sierpień był lepszym miesiącem pod kątem ogólnej liczby rezerwacji. W tym sezonie mieliśmy zdecydowanie więcej grup zorganizowanych oraz realizacji dużych wesel niż w roku poprzednim. Niektóre
z obecnych ślubów w plenerze i towarzyszących im wesel miały być realizowane w latach poprzednich, ale przez pandemię zostały przesunięte. W zeszłym sezonie mieliśmy zdecydowanie więcej Gości indywidualnych stęsknionych za wyjazdami. Generalnie w tym roku wśród Gości indywidualnych dało się zauważyć, że są ostrożni przy dokonywaniu rezerwacji. Zadają wiele pytań, aby mieć pewność, zanim wydadzą pieniądze, że na pewno będą zadowoleni z usługi
- Alicja Czaplińska, Hotel Quadrille Relais & Châteaux w Gdyni.

Sezon zaliczamy do udanych. Średnie obłożenie w lipcu 2022 wynosiło 85%- wzrost o 5 pp.
w stosunku do poprzedniego roku. W sierpniu 2022 średnie obłożenie kształtuje się na poziomie 94%- wzrost o 6 pp. w stosunku do poprzedniego roku. Średnia długość pobyt w lipcu 2022 i w sierpniu 2022 wynosiła 4 doby- bez zmian w odniesieniu do poprzedniego roku.
W porównaniu do roku 2021, w obecnym roku zaobserwowaliśmy większą ilość rezerwacji
z zagranicy- w szczególności z Norwegii, Szwecji i Niemiec
- Patryk Kalinowski, Koordynator ds. sprzedaży w sopockim Sopotorium.

We wstępnym podsumowaniu sezonu letniego 2022 w Hotelu Nadmorskim w Gdyni odnotowaliśmy ilość gości korzystających z naszych usług zbliżoną do ubiegłorocznej, nawet przy zdecydowanie wyższej w stosunku do zeszłorocznej ceny za nocleg czy wyżywienie, czy pomimo braku dużej imprezy tenisowej w tym roku. Zauważyliśmy natomiast duże zmiany
w zakresie decyzji i działań konsumenckich naszych gości. Przede wszystkim goście rezerwowali zdecydowanie krótsze pobyty do 5-7 dni w tym bardzo dużym zainteresowanie cieszyły się pobyty weekendowe. Rezerwacje robione były praktycznie na ostatni moment. Zdecydowanie mniej sprzedaliśmy pakietów wakacyjnych niż w zeszłym roku, ponieważ goście preferowali elastyczne oferty z możliwością korzystania z usług gastronomicznych poza hotelem.W tym roku, podobnie jak w poprzednim sezonie 2021, przedłużamy naszą ofertę wakacyjną, aż do połowy września. Na tą decyzje ma wpływ zarówno sprzyjająca pogoda ale i zainteresowanie samych gości przyjazdem na „nadmorskie wakacje” poza okresem wakacji letnich, czyli statystycznie przy mniejszej ilości turystów z dziećmi
– Katarzyna Śmierzchalska, specjalista ds. Web Marketingu w Hotelu Nadmorskim w Gdyni.

Tegoroczny sezon zaliczamy do udanych. Wachlarz możliwości Trójmiasta oraz województwa sprawia, że Goście bardzo chętnie wybierają Gdańsk jako miejsce do wypoczynku
i doświadczania bogatej oferty.
Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie czy to będzie miłośnik wyśmienitych kulinariów czy pasjonat historii lub sztuki, o plażowiczach nie wspominając. Nasz hotel jest położony nad Motławą na Wyspie Spichrzów, która stała się jednym
z najważniejszych miejsc na turystycznej mapie naszego miasta. Nasi Goście chcą być
w centrum wydarzeń i mieć swobodny dostęp do atrakcji, które pomorskie ma do zaproponowania stąd również popularność naszego hotelu, który jest największym obiektem pod względem liczby pokoi (341) w województwie.
Obłożenie, które prognozujemy na koniec sezonu wakacyjnego wyniesie powyżej 85%. Odnotowaliśmy znaczący wzrost liczby turystów. Nieśmiało wracają Goście zagraniczni w tym Skandynawia, ale tutaj jest potrzebna ogromna praca mająca na celu przedstawienie naszego regionu jako miejsca bezpiecznego. Cieszą również wzrosty gdańskiego lotniska oraz wiele możliwości dojazdu do Trójmiasta z centralnej Polski. Jesteśmy hotelem miejskim w związku z tym przeważają kilkudniowe rezerwacje
w sezonie. Sezon pozytywnie zaskoczył dwucyfrowymi wzrostami obłożenia porównując ten okres rok do roku. Rezerwacje pobytów przez Gości na ostatnią chwilę i ta tendencja nie zmienia się od 2020 roku. Wojna w Ukrainie negatywnie przekłada się na postrzeganie, naszego kraju przez Gości w kontekście bezpieczeństwa z zagranicy w szczególności przez biznes oraz turystykę zorganizowaną. Kompleksowa oferta oraz dobra tegoroczna pogoda przekładają się na duże zainteresowanie wypoczynkiem w sezonie wakacyjny
– Andrzej Pogorzała, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży w Radisson Hotel & Suits w Gdańsku

 

Sezon w hotelu Novotel Gdańsk Marina był dość intensywny. Obłożenie hotelu w czerwcu wyniosło 81,4 % i było większe o 24% niż w roku ubiegłym. W lipcu wynosiło 87,6 %, i było większe o 4%, w sierpniu 82,6 % na ten moment prawie takie same jak rok temu. Długość pobytu zaobserwowana taka sama jak w zeszłym roku – 3,7 LOS. Podsumowując ten sezon, oczywiście zaobserwowaliśmy znaczny wzrost ceny noclegów, co też spowodowało ograniczenie ilości gości w restauracji hotelowej - Ilona Voitovych, Kierownik ds. Rezerwacji
w Novotel Gdańsk Marina w Gdańsku.

 

KULINARIA / GASTRONIMIA

Sezon u nas był bardzo udany. Wprawdzie długo się rozkręcał, ale jak już ruszył to na całego. Oby tak dalej! Pomimo zawirowań inflacyjnych, wzrostu cen, turyści dopisali, szczególnie
z zagranicy. Około 75% Gości naszej restauracji to turyści zagraniczni, z tego 50% to klienci
ze Skandynawii.
Byli zaskoczeni jakością dań i poziomem serwisu. Mieliśmy sporo indywidualnych gości, ale grupy/firmy również się pojawiały. Myślę, że to specyfika naszej restauracji - jesteśmy raczej miejscem na specjalne okazje – mówi Jacek Koprowski,
szef restauracji Fino w Gdańsku.

 _____________________________________________

W te wakacje zdecydowanie czuć było sezon i byliśmy dość zajęci, choć nieco mniej niż rok temu. Goście szczególnie w lipcu i sierpniu potrzebowali więcej uwagi, żeby przekonać ich
do zamówienia dodatkowych napojów lub extra dań z karty. Mimo to sezon był bardzo udany tylko inny do poprzedniego, gdy Goście postcovidowo szturmowali restauracje. Dla nas był to powrót do normalności takiej, jaką mieliśmy trzy lub cztery lata temu przed pandemią. Rezerwacje w duchu slow, Goście niespiesznie delektujący się daniami, chętnie wchodzący
w interakcje z obsługą, przyjeżdżający specjalnie do Białego Królika
- Marcin Oziębły, restauracja Biały Królik w Gdyni.

____________________________________

Ruch w sezonie 2022 oceniamy bardzo dobrze, jesteśmy pozytywnie zaskoczeni zainteresowaniem naszą restauracją. Bardzo często ruch zaczynał się dopiero wieczorem około godziny 19:00 - 20:00. W Fishermanie gościliśmy zarówno grupy jak i indywidualnych Gości. Można u nas zorganizować również różnego rodzaju imprezę okolicznościową a tych w tym roku było na prawdę sporo. Mamy też rzeszę stałych Gości, którzy wiernie wracają po doznania kulinarne i polecają innym wizytę w naszej restauracji. W Fishermanie mamy przyjemność gościć ludzi z całego świata, ale głównie są to Polacy.  W tym roku Gości zagranicznych było znacznie więcej niż w zeszłym. Głównie jest to Skandynawia, ale jest coraz więcej gości z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Azji, i Europy Zachodniej - Przemysław Prusik, Fisherman w Sopocie

Marta Nicgorska PR & Marketing Manager Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Co nas cieszy


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.