Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Malbork. Płatne parkingi.

Malbork. Płatne parkingi. fot. archiwum TvMalbork.pl
Ostatnimi czasy w naszym mieście dużo kontrowersji wzbudziły dwie uchwały. Na pozór ze sobą połączone. Jedna dotyczyła zwiększenia ilości płatnych miejsc parkingowych. Druga wprowadzenia bezbiletowej (bo nie darmowej) komunikacji w mieście. Przeanalizujmy sytuację z parkingami.
Podczas debaty padały z różnych stron zarzuty, że projekt uchwały o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania jest nielogiczny i niekonsekwentny. Nie zgadzałem się z taką argumentacją. Moim zdaniem działania władz miasta w ostatnich latach są zarówno logiczne i konsekwentne, jak i charakteryzują się pewną ciągłością – tylko, że w utrudnianiu życia użytkownikom aut. Do takich działań (w ostatnich latach) zaliczam:
a) znaczne zwiększenie liczby spowalniaczy drogowych,
b) znaczne zwiększenie liczby płatnych miejsc parkingowych,
c) podniesienie cen za opłaty parkingowe.
 
W uzasadnieniu do projektu uchwały w tym temacie czytamy: „W Malborku występują obszary o poważnym niedoborze miejsc postojowych. Deficyt miejsc postojowych jest szczególnie dotkliwy w obszarze śródmiejskim. Powszechnym sposobem łagodzenia w/w problemu i zwiększenia zmotoryzowanym możliwości dostępu do zlokalizowanych tam obiektów, jest pobudzanie rotacji samochodów na istniejących miejscach postojowych poprzez pobieranie opłat za parkowanie. Odpłatnością za parkowanie muszą być objęte przede wszystkim obszary, gdzie występuje najbardziej intensywne obciążenie ruchu kołowego.
Ponadto, uchwała wprowadza karty abonamentowe, które dla mieszkańców naszego miasta znacznie obniżą koszty parkowania. (…).”
Głównym argumentem poruszonym w uzasadnieniu jest wymuszenie rotacji poprzez wprowadzenie opłat parkingowych. Z kolei wprowadzenie abonamentów, rotacji całkowicie zaprzecza. Ale ma zmniejszyć koszty dla mieszkańców. Czyli, jeśli mieszkaniec nie płacił (bo parkował za darmo), to może teraz wykupić abonament i zapłacić. Rotacji nie będzie (bo jest abonament), mniejszych opłat także (bo było za darmo, a będzie płatne). Jak dla mnie to logika tutaj jest mocno pokręcona. Ja tego nie kupuję…
Innym argumentem za wprowadzeniem rozszerzenia płatnej strefy parkingowej była alternatywa – korzystanie z bezbiletowej (nie mylić z darmową) komunikacji w naszym mieście. Problem w tym, że nie każdy z takiej alternatywy może skorzystać. Co z osobami, które muszą odwieźć dzieci do więcej niż jednej szkoły lub więcej niż na jedne zajęcia? Co jeśli kursy autobusów komunikacji miejskiej są za rzadko? Co z osobami, które przystanki mają nie w najbliższej okolicy? Dla nich - w projekcie uchwały – ta alternatywa jest „czysto” teoretyczna. Dalej będą korzystać z samochodów.
Kolejnym argumentem była ekologia. W uproszczeniu odstawienie samochodu i bezbiletowe korzystanie z autobusu. Teoretycznie ekologia powinna zawsze zwyciężyć w takim układzie . Wystarczy, że jeden kierowca zrezygnuje z używania auta na rzecz korzystania z autobusu. Problem w tym, że nie przedstawiono żadnych danych, badań czy choćby szacunków – ile takich osób może być i jakie będzie to miało oddziaływanie na środowisko. A co w sytuacji, gdy ktoś dla bezbiletowej komunikacji zrezygnuje z roweru? „Ekologia” raczej nie zyska, a „zdrowotność” może stracić…
No więc co? Jeśli nie:
a) rotacja – czyli zwiększenie dostępności miejsc parkingowych poprzez pobieranie opłat za parkowanie,
b) alternatywa – czyli zamiana auta na bezbiletowy autobus, z wielu powodów tylko „teoretycznie” dostępny dla wszystkich,
c) ekologia.
 
Dla mnie odpowiedź jest prosta: PIENIĄDZE. W mojej ocenie chodzi tylko o pieniądze. Wynika to też z dokumentów. W uzasadnieniu do uchwały z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie zmian budżetu Miasta na 2022 rok –VI zmiana: „(…) W roku 2019 (stan sprzed pandemii) Spółka z tytułu sprzedaży biletów uzyskała wpływy w wysokości 1.680.000 zł. Z analizy przedstawionej przez spółkę, wprowadzenie bezpłatnej komunikacji wygeneruje w latach 2022-2026 łączny spadek przychodów o około 7.000.000 zł, przy utrzymaniu praktycznie niezmiennego poziomu kosztów. Dodatkową kwotę 1.700.000 zł rocznie na lata 2023- 2026 zabezpiecza się w Wieloletniej Prognozie Finansowej (…)”. I dalej w tej samej uchwale: „(…) w związku ze złożonym projektem uchwały w sprawie strefy płatnego parkowania zwiększa się plan dochodów w tym zakresie w roku 2022 o kwotę 410.000 zł. (…)”. No cóż, dokumenty mówią o tym dość jasno…
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Źródła jakie wykorzystałem:
1) uchwała z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie zmian budżetu Miasta na 2022 rok –VI zmiana,
2) uchwała w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania na drogach publicznych na terenie miasta Malborka oraz wysokości stawek opłat za parkowanie i opłaty dodatkowej, sposobu ich pobierania oraz wprowadzenia opłaty abonamentowej w tych strefach.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Hyde park


Komentarze (9)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
Rada za darmo
Rada za darmo 18.07.2022, 17:58
Kasa, chodzi o kasę, za to i tak każdy zapłaci, jeszcze zyski z tego będą.
Odpowiedź do????
Odpowiedź do???? 17.07.2022, 12:09
Bardzo śmieszne zaraz będziesz nadawał z zapomnianego przez świat Włoskiego pegieeru.
Nemo
Nemo 17.07.2022, 11:17
Za tzw."rajcą":A co w sytuacji, gdy ktoś dla bezbiletowej komunikacji zrezygnuje z roweru? „Ekologia” raczej nie zyska, a „zdrowotność” może stracić…"


I oby jak najwięcej rowerzystów zrezygnuje. Bedzie bezpieczniej. Mniej rowerów na drogach publicznych to większe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego w tym rowerzystów. Panie "rajco" zdrowotność zyska.
...
... 17.07.2022, 00:44
I słucham spokojnej muzy może być muzyka włoska a nie krzyki z rynku.
...
... 16.07.2022, 23:32
Jak się komuś nie podoba i zadrogo niech jedzie do innych miast czy wiosek zaparkować miejsc jest dużo można się też przezucić nie na chulaj nogi a na kijki.
...
... 16.07.2022, 23:07
Kiedyś chciałem naprawić samochód w tym mieście idziesz z uśmiechem i kasą a oni odsyłają cie naprawiać samochód do innych miast albo naprawiają kilka razy strata czasu nerwów i pieniędzy nie przekreślam wszystkich mechaników w tym mieście ale może chodzi o autobusy.
???
??? 17.07.2022, 11:12 (odpowiedź do ... )
Znowu z Kocborowa nadajesz ?
matka
matka 16.07.2022, 10:55
Co to znaczy bezbiletowa a nie darmowa jazda autobusem to nie jest to samo Bo wprowadzając płatne parkingi przejazd autobusami miał być za darmo Dlaczego coś tu nie rozumiem proszę mi wytłumaczyć
Nemo
Nemo 17.07.2022, 11:25 (odpowiedź do matka)
To taki bełkot "rajcy". Wiadomo nie ma nic za darmo. Ktoś zapłaci za utrzymanie komunikacji miejskiej. Tym ktośem są wszyscy mieszkańcy Malborka płacący podatki w Naszym mieście, oraz między innymi osoby korzystające z miejskich parkingów .