Wydanie nr 139/2025, Poniedziałek 19.05.2025
imieniny: pokaż (12 imiona)Celestyn, Potencjana, Potencjanna, Kryspin, Bernarda, Piotr, Iwo, Pękosław, Mikołaj, Augustyn, Pudencjana, Pudencjanna
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Elektryczną hulajnogą po DK55 – duże zagrożenie i popis bezmyślności.

  • Wydanie nr 139/2025
  • 24 września 2019, 16:06
  • Redakcja
  • Na sygnale
  • 12 komentarze
Z dnia na dzień rośnie popularność oraz dostępność elektrycznych hulajnóg, głównie wśród mieszkańców dużych miejskich aglomeracji. Ich widok na chodnikach wzbudza wśród wielu skrajne emocje, tym bardziej, że ostatnio dość często słyszy się w mediach, że korzystający z nich przyczyniają się lub sami są ofiarami wypadków. Do tej pory nie uregulowano jeszcze przepisów dotyczących korzystania z nich na drogach publicznych.

W polskim prawie drogowym użytkownik elektrycznej hulajnogi traktowany jest tak samo, jak pieszy – obowiązują go te same prawa i obowiązki, a co za tym idzie – nie może w żadnym przypadku jeździć po jezdni. Za niedostosowanie się do tego przepisu użytkownikowi hulajnogi grozi mandat karny w wysokości 50 zł.

Sprawa zmienia się zupełnie, gdy jadąc hulajnogą spowoduje np. kolizję drogową. Wówczas za jej spowodowanie osobie takiej grozić może mandat do 500 zł. Jeżeli spowoduje go nieletnia osoba, wówczas sprawa trafi do sądu dla nieletnich.

Kiedy wejdą nowe przepisy dotyczące korzystania z elektrycznych hulajnóg?

Na początku czerwca tego roku Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian w prawie drogowym, które unormowałyby status urządzeń transportu osobistego (uto), do których zaliczana jest elektryczna hulajnoga.

Zdaniem Ministerstwa należy przede wszystkim zdefiniować uto, jako „urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”.

Dodatkowo w definicji roweru będzie dodane zdanie „określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego”, dzięki czemu wszystkie prawa i obowiązki dotyczące rowerzystów będą mogły objąć również użytkowników uto.

Kierujący uto będą korzystali z dróg i pasów ruchu dla rowerów, przejazdów dla rowerzystów oraz z jezdni dróg o dopuszczalnej prędkości nie większej, niż 30 km/h. Jeżeli zabraknie takich elementów infrastruktury, wówczas użytkownicy uto będą mogli korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Będą musieli jechać wolniej i zachować szczególną ostrożność. Pierwszeństwo na chodniku nadal będzie miał pieszy.

W projekcie zmian znalazł się zapis dotyczący zakazu zostawiania uto na drodze, przystanku oraz innym miejscu przeznaczonym do ruchu, szczególnie gdyby zagrażałoby to bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Projekt zakłada również zakaz kierowania urządzeniem transportu osobistego dla osób w wieku poniżej 10 roku życia. Poza tym dzieci i młodzież w wieku od 10 do 18 lat, chcące korzystać z uto, będą musiały posiadać kartę rowerową.

Według zakładanego projektu, nowe przepisy weszłyby w życie 14 dni po ogłoszeniu ich. Właściciele uto mieliby czas 6 miesięcy na dostosowanie się do przepisów nowej ustawy (źródło: Ministerstwo Infrastruktury).

 

Informacji udzieliła asp. Sylwia Kowalewska, oficer prasowy KPP Malbork.

 

 

Redakcja
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Na sygnale


Komentarze

Na czas ciszy wyborczej przed wyborami prezydenckimi 2025 komentarze zostały wyłączone.