Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

„Żółte blachy” nie tylko dla prawdziwych zabytków?

„Żółte blachy” nie tylko dla prawdziwych zabytków? fot. „Żółte blachy” nie tylko dla prawdziwych zabytków?
Absurdalne przepisy dotyczące rejestrowania samochodów zabytkowych oraz nierozważne decyzje konserwatorów zabytków sprawiły, że na polskich ulicach pojawiło się sporo „złomu” na tak zwanych żółtych blachach. Co jest tego przyczyną?

Polska rajem dla cwaniaków i piekłem dla prawdziwych kolekcjonerów

Kolekcjonerzy znają mnóstwo przypadków, w których prawdziwa „perełka” nie została wpisana do rejestru zabytków, podczas gdy stary, niesprawny samochód się w nim znalazł. Niektórzy konserwatorzy zabytków w ogóle nie znają się na motoryzacji, dlatego nie potrafią określić, czy dany model pojazdu jest wartościowy. Niekiedy kierują się jedynie wiekiem pojazdu i ilością oryginalnych części w nim zamontowanych. Jednocześnie ignorują, że samochód jest zardzewiały, ma wgniecenia w karoserii, a w dodatku jego właściciel nie dokonuje w nim niezbędnych prac konserwacyjnych. Dochodzi nawet do takich absurdów, w których auto uznane za zabytkowe… jest nieposprzątane od wielu miesięcy.

Prawdziwi miłośnicy motoryzacji dodają, że zdarza się, iż urzędnicy i konserwatorzy reprezentują rozbieżne podejście do tego, jakie auto można uznać za zabytek. Jednym z ciekawszych tego przykładów jest sytuacja, w której urzędnik określił, iż pojazdem zabytkowym można nazwać jedynie samochód, który ma co najmniej 50 lat i jest warty więcej niż 30 tysięcy złotych. Konserwator uznał natomiast, że wystarczająca jest przesłanka mówiąca o tym, iż auto musi mieć minimum 25 lat, a jego produkcja musi być zakończona od 15 lat – jest to najczęściej przyjmowana w Polsce wersja.

Pod górkę z ubezpieczeniem

Wśród polskich kolekcjonerów zabytkowych pojazdów często pojawia się dyskusja o tym, gdzie można kupić ubezpieczenie dla samochodu zabytkowego. Wielu z nich chwali brytyjską polisę Classic Car Insurance, dostępną tu: https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/. Jest ona wybierana powszechnie ze względu na możliwość wykupienia krótkoterminowego ubezpieczenia z limitem kilometrów, które jest doskonałym wyborem dla kierowców poruszających się oldtimerem jedynie w czasie zlotów i wystaw. Brytyjski ubezpieczyciel dopuszcza również stosowanie kamer samochodowych (np. https://www.visiontrack.com/) i wykorzystanie nagrań w celu udowodnienia okoliczności powstania szkody. Polscy kolekcjonerzy doceniają to rozwiązanie głównie z powodu złego stanu nawierzchni krajowych dróg, który szybko odbija się na stanie technicznym pojazdów mających kilkadziesiąt lat.

„Żółte blachy” nie tylko dla prawdziwych zabytków?
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wasze informacje


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.