Wydanie nr 260/2021, Piątek 17.09.2021
imieniny: pokaż (15 imion)Ariadna, Szczęsny, Zygmunta, Justyna, Justyn, Narcyz, Hildegarda, Lamberta, Franciszek, Szczęsna, Dezyderiusz, Drogosław, Lambert, Teodora, Piotr
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • zulawyimierzeja24.pl
  • tvdzierzgon.pl

Bezpieczeństwo na torach czyli wagony i lokomotywy pod stałą kontrolą - 20.03.2017

Bezpieczeństwo na torach czyli wagony i lokomotywy pod stałą kontrolą - 20.03.2017 fot. https://pixabay.com
Specjalne urządzenia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zamontowane w torach kontrolują rocznie 2,5 mln przejeżdżających składów. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa pasażerów i przewozu ładunków, eliminuje uszkodzony tabor, który może niszczyć tory. 207 urządzeń umieszczonych w torach dzień i noc monitoruje stan przejeżdżających wagonów i lokomotyw.

Praca urządzeń dSAT zwiększa bezpieczeństwo na kolejowych szlakach. Urządzenia badające stan taboru są umieszczone w torach. Przy pełnej prędkości pociągu bezkontaktowo wykrywają ewentualne uszkodzenia kół wagonów oraz lokomotyw. Specjalne czujniki podczerwieni i czujniki światłowodowe badają temperaturę łożysk, elementów hamulców oraz siłę nacisku pojazdu na szyny. 
 

–  Zarządcy infrastruktury zależy na ciągłym podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Między innymi dlatego w torach montowane są nowoczesne urządzenia badające stan przejeżdżających wagonów i lokomotyw. W ten sposób w dzień i w nocy dodatkowo kontrolujemy tabor i możemy ograniczać utrudnienia w kursowaniu pociągów – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

W 2016 r. urządzenia zarejestrowały ponad 2 440 000 przejazdów pociągów. To miliony „prześwietlonych kół”. W przypadku stwierdzenia stanu „ostrzegawczego” informacja trafia do właściciela taboru, który szczegółowo go ocenia. Stan alarmowy oznacza natychmiastowe wyłączenie wagonu. Skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymywany.

Ogranicza to możliwość opóźnień pociągów przez nieprzewidziane zdarzenia z niesprawnym taborem. Eliminuje się także możliwość niszczenia toru przez uszkodzone koła wagonów lub lokomotyw.  W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 4 mln zł netto na montaż 3 nowych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (dSAT). Ponadto 17 dostosowano do współpracy z centralnym systemem informatycznym, co ułatwia śledzenie i analizowanie taboru na całej sieci kolejowej.

Obecnie PLK dostosowały gęstość lokalizacji urządzeń do natężenia ruchu pociągów. 207 urządzeń dSAT jest umieszczonych na głównych międzynarodowych korytarzach transportowych, m.in. E 65 Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice –Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka.

Kolejne zakupy dSAT wraz z rozbudową systemu informatycznego będą realizowane w ramach modernizacji linii kolejowych.

 

Katarzyna De Guzman
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.